Od roku 2012 pořádám semináře
určené pro „chovatelskou veřejnost“, zaměřené na aplikaci metodiky pozitivního posilování. Semináře mají
na sebe logickou návaznost tak, aby
jejich absolvent mohl teorii co nejlépe použít v praxi. Každý ze seminářů během
let průběžně aktualizuji a doplňuji,
aby fungovaly co nejlépe a odrážely moje aktuální poznání v oboru.
Důležité slajdy a texty k seminářům
ve skupině 1 a 3 najdete volně ke stažení na webu ZDE
AKTUÁLNÍ
CENÍK VÁM NA VYŽÁDÁNÍ RÁD ZAŠLU NA EMAIL (kontakt na mě treninkjerozhovor@seznam.cz )
1 – TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY „hlavně
pro pejskaře“:
Jde o na sebe navazující
cyklus přednášek od nejjednodušší po nejkomplikovanější. Přesto jsou jednotlivé
přednášky koncipovány tak, ab y jim ROZUMNĚL I ZAČÁTEČNÍK
1a) Úvod do pozitivního posilování
cca 3,5 hodiny, počet účastníků
do 70, forma: klasicky přednáška,
nutné pomůcky: počítač s
aktuální verzí Windows s dataprojektorem a zesílením zvuku
- Co
je to trénink pozitivním posilováním a proč " cvičíme za odměny"
ještě neznamená, že " pozitivně posilujeme".
-
Trénink jako rozhovor se zvířetem – z jakých „slov“ se skládá?
-
Základní způsoby učení v pozitivním tréninku
-
Pomůcky a triky pro běžné úkoly. Co je vlastně target?
- Základní
teorie o nápravě chování - příklady změny nechtěného chování přes trénink
pozitivním posilováním
- Příklady ze světa a u různých
druhů zvířat – ČR, Evropa, USA ( včetně Moorpark College – „škola trenérů
zvířat“)
1b) Pozitivní posilování podrobně
limit 70 osob, forma: klasická
přednáška, doba 6 hodin, nutné pomůcky: stejné jako 1a+tabule nebo flipchart na
kreslení schémat,
-
Pozitivní posilování, proč a kdy to funguje? - hlubší fyziologická a
psychologická podstata pozitivního i negativního posilování
-
Triky pro udržení motivace
- Triky na shaping,
-
Nápravy a změny v chování – rozbory a praktické cvičení
- Trénink
celé skupiny zvířat naráz
- Vůdce versus dominátor - o
současných pohledech na hierarchii ve světě zvířat a její roli v tréninkových
metodách
Obě verze 1a a 1b lze
spojit v rámci jediného
víkendového dne dohromady za cenu drobného osekání obou témat (1a 2,5 hodiny,
1b 4,5 hodiny odpoledne). Tuto možnost uplatňujeme nejčastěji na seminářích o
víkendu mimo Prahu.
1c) Trénink je rozhovor – seminář podle stejnojmenné knihy
limit 70 osob, forma: klasická přednáška
doplněná o simulační hry s dobrovolníky, doba 5,5 hodiny,
nutné pomůcky: stejné jako 1a+ malý
stolek na pomůcky k praktickým hrám
Tento seminář vznikl jako
praktický doplněk ke knize „Trénink je rozhovor, ve kterém má i Váš pes co říct
(F. Šusta, 2014, nakladatelství Plot). Je sestaven tak, aby kapitolu po
kapitole prakticky předvedl a vysvětlil principy pozitivního tréninku popsané
v knize. Přečtení knihy však není podmínkou – seminář je vhodný jak pro
ty, kteří absolvovali předchozí semináře, tak pro začátečníky. Obsahuje ze
všech mých seminářů největší množství her pro dobrovolníky.
Probereme si v teorii praxi
pozitivní/negativní posílení, „co když se mu nechce“, tajnou řeč mezi člověkem
a zvířetem během tréninku, soustředíme se na stres během tréninku, způsoby
nápravy nevhodného chování a to, že v tréninku „teď učíme, nezkoušíme.“
1d) Trénink je v hlavě – seminář
podle stejnojmenné knihy
limit 70 osob, forma: klasická
přednáška s praktickými úkoly pro diváky (bez zvířat) a simulačními hrami,
doba 5,5 hodiny,
nutné pomůcky: stejné jako 1a
Tento seminář vznikl jako
praktický doplněk k mojí druhé knize „Trénink je v hlavě“ (2016,
nakladatelství Plot). Přečtení knihy však není podmínkou. Ukážeme si v něm
na videích konkrétní příklady z praxe uvedené v knize. Podrobně si
vysvětlíme různé druhy učení a v jakých situacích se na ně lze spolehnout.
Zahrajeme si spolu na habituaci psa na rušivý zvuk a opravdu velmi se budeme
zabývat otázkou stresu při tréninku ze všech možných pohledů.
Druhá polovina tohoto semináře
je asi nejsložitější ze všech mých teoretických seminářů (podobně jako je
složitá poslední část knihy, o které seminář je).
Seminář je stejně jako kniha
veden v otázkách, na které si nejprve odpovídají účastníci sami a společné
řešení se dozvíme až v poslední kapitole.
Všechny uvedené přednášky lze
zvládnout i jako odpoledně-večerní v pracovní den s výjimkou kombinace
1a+1b (ta je vždy o víkendu). K seminářům 1a, 1c a 1d lze o víkendu přidat
i jednu tříhodinovou praktickou lekci (viz dále).
2 – TEORETICKO PRAKTICKÉ
PROGRAMY
Jde o kombinaci přednášky s praxí,
kde teorie je proti klasickým přednáškám zkrácená a slouží jako základ pro
praxi. Poměr teorie /praxe se u jednotlivých programů různí.
2a) Psí evergreeny a jak
na ně
limit 50 posluchačů, forma:
klasická přednáška doplněná praktickými ukázkami na jednotlivá témata s předem
domluvenými cvičícími (tedy nejedná se o praktickou lekci)
nutné pomůcky: počítač s
aktuální verzí Windows s dataprojektorem a zesílením zvuku. Plocha, na které
lze předvést praktické cvičení. Cvičící podle vybraných témat ideálně vybírá
organizátor akce po domluvě se mnou
Existují témata, která na praktických
lekcích řešíme mnohem ČASTĚJI NEŽ JINÁ. A i když každý pes je originál, stejně
jako každý psovod, některé POSTUPY A ŘEŠENÍ se zdají být „SKORO UNIVERZÁLNÍ“.
Vybírám proto pět vyzkoušených postupů, které praktikujeme v různých
obměnách nejčastěji a na které jsem dosud NIKDE NEPUBLIKOVAL NÁVOD. Těchto pět
postupů si probereme teoreticky a každý z nich si PRAKTICKY UKÁŽEME NAŽIVO
S JEDNÍM PSEM
Vysvětlíme si, v čem spočívá
metodická podstata těchto postupů, na co se soustředit, čeho se vyvarovat a také
příklady toho, kdy tento zdánlivě univerzální postup neplatí.
Probrány budou:
1)
Jak naučit základní „nulovou
variantu“ – tedy klidný způsob, kterým si pes říká o práci a který je pro něj i
„východiskem z nejistoty“. Tento postup velmi často uplatňujeme u psů,
kteří se tzv. přetáčejí z přemíry motivace, nebo špatně snášejí neúspěch.
Z mého pohledu je jednou ze základních podmínek, aby Váš trénink byl
opravdu rozhovorem se zvířetem.
2)
Navykání na náhlý zvuk (popř.
střelbu) – odstranění strachu ze střelby bývá oříšek. Kdo se pokouší prostě jen spojit
výstřel s odměnou, ten stav psa často ještě zhorší. V prvních fázích
nácviku proto postupuji obvykle citlivou rytmickou habituací na zvuk bez
přímého spojení s odměnou a pracuji s řadou zástupných zvuků, mezi
které výstřel později vložíme. Tento postup bývá v praxi na více večerů,
zde si ukážeme se psem první kroky a bez psa zbytek.
3)
Míjení se s jinými psy na
vycházce – je mnoho psů, kteří v modu „teď pracuji“
neprojevují sebemenší agresi, ale jakmile necvičí, začínají útočit. Tím nám na
praktických lekcích vzniká paradox – jak nacvičovat, aniž by si pes všimnul, že
nacvičujeme? Náš postup u takových psů bývá založen na práci s prostorem,
pozicí psovoda, citlivé a soustředěné manipulaci vodítkem… a hlavně nepoužít
odměny, aby nám nezačal cvičit J. Ale funguje to, pomáhá a rozhodně
neubližuje.
4)
Cvičení se dvěma psy (aby jeden
odpočíval a druhý cvičil) – „Jak mám cvičit s jedním psem tak, aby se mi do toho druhý pořád
nemotal? Já ho posílám pořád na místo, ale on se pořád vrací…“ Takový zamotaný
kruh rozmotáváme poměrně často. Je nejen o naučení potřebných chování, ale i o
hierarchii ve dvojici psů a jejím respektování. Moc mě to baví, protože alespoň
na počátku se musíme ke psům chovat velmi podobně jako k lachtanům.
5)
Technika SLIBU – např. pro zanechání psa o samotě – SLIB (v mojí první knize ještě jako
„signál zpětné vazby“), je něco úplně jiného, než povel. Neříká psovi, jaké má
dělat chování, ale pouze ho informuje, co se bude dít. Je to nesmírně užitečná
metoda při navykání psa na nejrůznější nepříjemnosti a přitom zároveň velmi
citlivá. Nejde u ní totiž jen o technické provedení, ale i o vnitřní náboj –
tón hlasu, náladu. Vlastně je to technika strašně náročná na psovodovu
upřímnost sám k sobě a je mnohem více o vztahu a pocitech, než o nácviku.
Zkrátka je to o duši…a tu by měl mít i sebeodbornější trénink.
2b) Den plný praxe podle návodů F. Šusty
limit 15 cvičících se psy a 30
posluchačů bez psů, forma: vyloženě praktická akce, kde nepromítám prezentaci,
ale vše vysvětluji prakticky.
Nutné pomůcky: Nutné pomůcky –
pouze dostatečně velký prostor pro cvičení alespoň pěti psů naráz. Účastníci se
psem si sebou vezmou krátké vodítko a stopovačku, pamlsky alespoň dvou druhů a
cokoliv, co chrastí (nepři kindervejce naplněné štěrkemJ
Prakticky
zaměřený program, nebudete jen poslouchat můj výklad, ale HLAVNĚ PRAKTICKY
CVIČIT. Podkladem nám budou mé návody sepsané v nové
knize Čermáková, Šusta: Vystavování je hra (2 019 u nakladatelství Plot).
V této knize jsem POPRVÉ SEPSAL CELKEM OSM PODROBNÝCH NÁVODŮ na cvičení,
která prospějí nejen těm, kdo chtějí psa vystavovat, ale každému, kdo se svým
psem pracuje.
Z nich
jsem vybral:
- - Target a skrze něj „seznámení
s cizí osobou“
- - Položená „bradička“ jako „I am
ready“signál (např. pro veterinární ošetření, kontrolu zubů apod.)
- - Nácvik zastavení na povel jako
podmíněný reflex (emergency cue)
- - Diferencované odměny pro
zvýšení motivace v problémovém prostředí
- - Dotyky cizí osobou, nebo přímo
kontrola zubů cizí osobou (navykání na manipulaci, souvisí i
s veterinárním tréninkem)
Každé cvičení si nejprve rozebereme a
objasníme jeho principy a úskalí. A pak budeme cvičit, cvičit a cvičit. Aktivně
zapojení nebudou jen psi a jejich majitelé, ale i účastníci bez psů, kteří
sehrají roli „figurantů“ (nebo rozhodčích na výstavě) a vnějších pozorovatelů,
kteří celý postup sledují a dávají zpětnou vazbu. I oni si tedy budou učit, jak
při cvičení postupovat a co dělat „sami se sebou“.
2c) Strach a agrese v teorii a v praxi
Limit
50 diváků a 10 cvičících (při zkrácené večerní verzi 5 cvičících). Forma:
kombinace teoretického úvodu (výběr z přednášek Trénink je rozhovor a
besedosemináře Jak odnaučit) + praktické lekce (viz níže). Nutné pomůcky: počítač
s aktuální verzí Windows s dataprojektorem a zesílením zvuku. Plocha, na které
lze předvést praktické cvičení.
Tato kombinace praxe a výběru z teorie
vznikla na zakázku v roce 2019 a ukázala se jako velmi praktická a oblíbená
věc. Díky teoretické přípravě si pak v praxi lépe rozumíme a cvičení je
mnohem efektivnější než na klasických praktických lekcích. V praktické části
řešíme konkrétní problémy podle zadání cvičících. Organizátor mi tatot témata
posílá dopředu na e-mail a v případě potřeby zajišťuje i figuranty
(obvykle potřebujeme klidného psa jako figuranta pro nácvik setkávání se psy)
3 – BESEDOSEMINÁŘE
Besedosemináře jsou kombinací přednášky a besedy na konkrétní téma.
Počet účastníků je limitován a seznam jejich otázek mi posílá organizátor
několik dnů před akcí e-mailem. Odpovědi na otázky jsou pak zasazeny do
probírané teorie. Semináře jsou vhodné i pro začátečníky. Lze je dobře
kombinovat s praktickými ukázkami nebo přímo spojit s praktickými lekcemi
(např. do verze „Strach a agrese“)
3a – Jak naučit
Cca 4,5 hodiny, limit 20 nebo
30 osob (podle limitu se liší cena semináře),
nutné pomůcky: počítač s
aktuální verzí Windows, dataprojektorem a zesílením zvuku+tabule nebo flipchart
na kreslení schémat.
3b – Jak ODnaučit
Cca 3-4 hodiny, limit 20 nebo
30 osob (podle limitu se liší cena semináře),
nutné pomůcky: počítač s
aktuální verzí Windows, dataprojektorem a zesílením zvuku+tabule nebo flipchart
na kreslení schémat.
3c - "Práce se skupinou"
Seminář se zaměřuje na řešení
problémů vznikajících při kontaktu více psů, především psů ve společné
domácnosti či při řešení společného úkolu. Je překvapivé, kolik zdánlivých
„problémů jednotlivce“ pramení z nerovnováhy ve skupině.
Cca 3-4 hodiny, limit 20 nebo
30 osob (podle limitu se liší cena semináře),
nutné pomůcky: počítač s
aktuální verzí Windows, dataprojektorem a zesílením zvuku+tabule nebo flipchart
na kreslení schémat.
4 – AKCE PRO „NEPEJSKAŘE“ –
Jedná se o přednášky a
praktická cvičení uzpůsobená na míru chovatelům konkrétních skupin zvířat.
4a) Pozitivní posilování „pro koňáky“
limit 50 osob, forma: klasická
přednáška s případnou jednoduchou praktickou ukázkou „ze země“, doba 5 - 6
hodin,
nutné pomůcky: stejné jako
1a+tabule nebo flipchart na kreslení schémat. Chce-li organizátor praktickou
ukázku, pak zajistí koně dle podrobnější dohody.
Smyslem tohoto semináře není
naučení jednotlivých dovedností a triků s koněm, ale objasnění základních
principů v uplatňování pozitivní/negativní motivace u zvířat obecně, se
zaměřením na koně a jiné velké kopytníky a JEJICH SPECIFIKA OPROTI PSŮM. Seminář
je rozdělen do dvou částí, kdy v první od základu probíráme pojmy a logiku
tréninku zvířat pozitivním posilováním podobně jako v semináři 1a. V druhé
části se však zaměřujeme především na věci nutné pro chvíle, kdy se rozhodneme POZITIVNĚ
MOTIVOVAT VELKÉHO A SILNÉHO BÝLOŽRAVCE jakým je kůň. Důraz klademe na vyváženou
motivaci, první kroky k nastolení bezpečnosti práce při „pozitivce“, předejití
„žebravému“ chování, odbourávání odměn, práci se stresem a navykání na nové
podněty.
Na konci každého z obou bloků
je možno zařadit praktickou ukázku prvních kroků tréninku – např. „naklikání“
zvířete, naučení targetu, navedení za targetem do problematičtějších prostor.
Nejedná se o práci ze sedla, pouze ze země a tuto praktickou ukázku je nutno
předem domluvit.
4b) Pozitivní posilování „pro papoušky“
Jedná se o variaci přednášky 1b
(viz výše) se zaměřením více na papoušky a ptáky obecně. Je tu použito více
ptačích příkladů a velký důraz kladu na budování DŮVĚRY A VZTAHU a tzv. „účtu
důvěry“.
limit 70 osob, forma: klasická
přednáška, doba 6 hodin, součástí je počítačová hra o pozitivním posilování pro
každého účastníka a pracovní texty na samostatné úkoly,
nutné pomůcky: stejné jako
1a+tabule nebo flipchart na kreslení schémat,
-
Pozitivní posilování, proč a kdy to funguje? - hlubší fyziologická a
psychologická podstata pozitivního i negativního posilování
- Triky na shaping
-
Motivace a stres
-
Nápravy a změny v chování – rozbory a praktické cvičení
- Trénink
celé skupiny zvířat naráz
- Budování vztahu a účet důvěry
4 c) Pozitivní posilování od slepice po koně
limit 40 osob (kvůli praktickým
ukázkám), forma: klasická přednáška+praktické ukázky, doba celý den (klasicky
např 9:00 – 17:00 s pauzou na oběd), nutné pomůcky: stejné jako 1a+tabule
nebo flipchart na kreslení schémat,
Tento seminář lze dělat pouze
tam, kde organizátor zajistí zvířata a podmínky pro praktické ukázky.
Kombinace teoretické přednášky
s praxí na různých typech domácích zvířat. Tato zvířata volíme podle
možností pořadatele. V dopolední části probíráme teorii pozitivního
tréninku jako takovou (v zásadě velmi podobné 1a z nabídky) a tuto teorii
několikrát prokládáme praktickou ukázkou na dvou odlišných druzích (ideální je
pes a slepice, ale lze upravit.) V odpolední části se věnujeme specifikům
jednotlivých druhů zvláště se zaměřením na velké kopytníky a jiné býložravce.
Vysvětlujeme, jak uzpůsobit pozitivní trénink přirozeným dispozicím těchto
druhů. Podle možností organizátora pak předvádíme praktické ukázky na zvířatech
v místním chovu (např. prase, kráva, kůň)
Róza doporučuje
Knihy F. Šusty "Trénink je rozhovor...", "Trénink je v hlavě..." a "Neznám druhé takové zvíře jako je pes" spolu s další nabídkou můžete objednat zde:
objednat knihu